Página 6-7 - Mi Proyecto 3

Versión de HTML Básico

6
excel•lents. Junts només podem sumar.
En aquest context, què opina de les oficines de les CCAA
obertes a l’estranger? Es poden arribar a duplicar funcions?
Quina imatge d’Espanya creu que es transmet?
Sóc un ferm defensor de les comunitats autònomes com a forma
d’organització del país, però una cosa és això i una altra cosa
és que calgui buscar més eficiència. Per exemple, en els temes
d’imatge del país, de marca Espanya, l’excés d’ambaixades a
l’exterior confon, micronitza el mercat i això en moltes ocasions
no dóna bona imatge.
Davant la situació econòmica mundial, quin paper considera que
juguen Xina, Índia, EUA i els països de la UE i Llatinoamèrica?
Com creu que evolucionaran aquests mercats en el futur?
La clau per al creixement de la internacionalització de les nostres
empreses és la diversificació: nous sectors, noves empreses i
noves destinacions. En aquesta línia, és fonamental anar més
enllà de la Unió Europea, a la qual gairebé considerem com
un mercat local. Si Llatinoamèrica, Xina, Rússia, Brasil o Índia
creixen i precisen més productes i serveis amb segell europeu, les
empreses aragoneses han d’estar aquí. Els BRICS o ara els CIVETS
(Colòmbia, Indonèsia, Vietnam, Egipte, Turquia i Sud-àfrica) són
mercats a seguir, perquè esperem que la seva evolució sigui molt
positiva durant els propers anys, encara que amb la precaució
necessària davant la possible generació de desequilibris interns
pel reescalfament de les seves economies.
Quins reptes creu que han d’afrontar les Cambres a mitjà i llarg
termini?
Anem a programar i implantar un model de gestió empresarial i
d’eficiència. Els receptors dels serveis hauran de pagar també una
part del seu cost, perquè, com està demostrat, el que és gratuït
“ni agraït ni pagat”. La resta caldrà finançar-lo amb un altre
tipus d’aportacions que encara estan per definir, així com amb la
comanda d’aquells serveis que acordem amb les administracions,
encaminats a potenciar la internacionalització, la innovació, la
formació i gestió financera, sobretot de les pimes , així com el
suport destinat als emprenedors.
Quins són els programes que desenvolupa la Cambra per fomentar
la internacionalització de les empreses aragoneses?
Més internacionalització i més suport a la pime aragonesa en
els mercats exteriors és la resposta de les Cambres de Comerç
de la comunitat a la crisi econòmica. Les empreses aragoneses
disposen al 2012 del Programa d’Internacionalització més ampli
mai dissenyat per les Cambres de Comerç i Indústria. A 51 països
dels cinc continents podran viatjar les empreses de la comunitat
autònoma per fer negocis, a través de 35 accions que comprenen
missions comercials, trobades empresarials i fires. Però és que
el pla d’internacionalització va més enllà de la indispensable
presència a l’exterior: també potencia l’assessoria a les empreses,
en especial a las pimes, mitjançant el llançament i la consolidació,
d’una nova sèrie de serveis innovadors, com les sessions kilòmetre
0, que ofereixen una visió tècnica i pràctica sobre lo essencial de
l’operativa import/export i analitzen la viabilitat d’un projecte de
negoci internacional; Tallers d’Exportació, que fan èmfasi en nous
sectors de potencial exporta per que cada empresa participant
elabori, de manera guiada, el seu propi pla; i Market Developer,
7
mutuamente
ENTREVISTA
treball i els serveis, sobretot a les pimes, que són les que més
ens necessiten en aquests moments difícils. En moments com
aquest, és quan les pimes més necessiten dels nostres serveis,
però no només en internacionalització. A les petites empreses els
falta formació de qualitat, capacitat de gestió i augmentar la seva
dimensió. Les Cambres tenim àmplia experiència en el foment
de la cultura de la innovació i volem ser claus en terrenys com la
dinamització del sector turístic. En definitiva, la pime necessita
en molts casos millorar la seva cultura empresarial per guanyar
força, i estic convençut que serà la pime la primera a crear
ocupació a Espanya, iniciant la recuperació del mercat laboral.
Per això, estarem al seu costat, encara que, per desgràcia, fins
que el sector financer no hagi solucionat els seus problemes, serà
molt difícil que flueixi el crèdit. Per això és vital que es resolgui
d’una vegada.
Segons el seu criteri, quin és el paper del sector públic en el
nou marc econòmic?
El sector públic ha de tenir un paper de facilitador de l’activitat
privada i de dinamitzador de l’economia on sigui necessari, sempre
sota el criteri de no gastar més del que ingressa. Les Cambres
som corporacions de dret públic i volem comptar amb el suport
de les administracions públiques. Els fons que gestionem, estan
sotmesos a un doble control: la tutela del Govern central o de les
comunitats autònomes, i l’auditoria pública interna. Això ens dóna
un plus a l’hora de realitzar determinades tasques, de manera que
el sector públic pot confiar en l’eficiència i transparència de les
Cambres per a certes polítiques i impulsar els encàrrecs de servei.
Els experts coincideixen que la internacionalització de
l’activitat de les nostres empreses és fonamental per superar
la crisi econòmica, quines actuacions i iniciatives realitzen les
Cambres en aquest sentit, especialment en les petites i mitjanes
empreses?
Les Cambres són la major xarxa al servei de les empreses a Espanya,
amb més de 400 punts d’atenció. Una xarxa especialitzada en
serveis d’alt valor afegit a les empreses, especialment pimes, i
amb una gran especialització en internacionalització. En aquesta
línia, impulsem des de la iniciació de les empreses en els mercats
exteriors l’accés a nous mercats emergents, donem a l’empresa el
cicle complet de la internacionalització.
La seva companyia va apostar fa anys per l’exportació i
l’expansió al mercat internacional. Quines recomanacions
faria a aquelles empreses que desitgen créixer a través de la
internacionalització?
Taimweser no ven res a Espanya des de fa 24 mesos i exporta
gairebé el 100% de la nostra producció. La meva experiència,
com a empresari a peu d’obra, m’ha demostrat que qui es refugia
en el seu minúscul mercat, acaba perdent-i amb ell la continuïtat
de l’empresa. En aquest sentit, vull deixar ben clar que el suport
que he rebut de les Cambres de Comerç ha estat vital en el procés
d’internacionalització de la meva empresa. Recomanacions? Que
es treguin els complexos, perquè tenim productes i innovació
per sortir al món, i que s’assessorin en les Cambres de Comerç,
que vagin de la mà de nosaltres, perquè tenim una experiència
única en internacionalització a la seva disposició. Això sí, sortir a
l’exterior és un procés llarg, no es fa d’un dia per l’altre. Cal estar
preparats.
Quin paper juguen les nostres ambaixades i l’ICEX
(concretament els Tècnics Comercials de l’Estat) en el foment
de l’exportador de les empreses i garantir els seus plans
d’internacionalització?
La diplomàcia econòmica és avui tan important com la comercial.
I crec que aquest Govern és a més molt sensible a això. Els
Tècnics Comercials de l’Estat han de ser els primers ambaixadors
de les empreses espanyoles i les ambaixades han d’obrir les seves
portes a les empreses espanyoles. Constitueixen la millor xarxa
d’Espanya al món. Les Càmeres sempre treballaran alienades
amb el ICEX, perquè estic convençut que tenim unes sinergies
“estic convençut que seran les pimes
les primeres a crear ocupació a
Espanya, iniciant la recuperació del
mercat laboral, per això estarem al seu
costat”
“El compromís que vaig adquirir
com a president del Consell va ser
transformar les Cambres, modernitzar,
vincular-les a les necessitats reals del
teixit productiu i mantenir els llocs de
treball i els serveis”
MANUEL TERUEL IZQUIERDO
.
President del Consell Superior de Cambres de Comerç d’Espanya
/juliol/2012
/juliol/2012